بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

بهترین راه به اجرا گذاشتن مهریه
زمانی که صحبت از طلاق می‌شود، موضوعی که مطرح است امکان طلاق از طرف مرد به صورت انحصاری است. البته در برخی از موارد و شرایط خاص، این موضوع می‌تواند از طرف زن مطرح شود و با پیگیری قانونی نتایج متفاوتی را دربر داشته باشد. در این مقاله به دنبال آن هستیم تا درباره اجرا گذاشتن مهریه و درخواست طلاق از طرف زن صحبت کرده و نکاتی را درباره آن بیان کنیم. مراحل به اجرا گذاشتن مهریه از طرف زن و قانون جدید مهریه، چالش‌های بسیاری دارد و بدون حضور وکیل قانونی و فردی متخصص تقریبا غیرممکن است.

درخواست طلاق از طرف زن و چگونگی دریافت مهریه

موضوع طلاق و درخواست آن از طرف زن، موضوعی پیچیده است که می‌تواند شرایط دشواری را به همراه داشته باشد. از آنجایی که حق طلاق با مرد است، برای درخواست طلاق از طرف زن شرایط خاصی وجود دارد. این شرایط خاص خود قوانین بسیاری را دارند که به همراه یک وکیل طلاق از طرف زن می‌توانید این مسیر را هموار کنید. با این حال، شرایطی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها زن می‌تواند درخواست طلاق داده و رسیدگی به آن را پیگیری نماید. داشتن حق طلاق برای زن، اثبات یکی از شروط دوازده‌گانه عقد و یکی از موانع عسر و حرج برخی از این موارد هستند. در این بین مهریه به عنوان یک اهرم فشار شناخته می‌شود که در برخی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی امکان توقیف خانه برای مهریه نیز وجود دارد. هرچند که مهریه حق زن بوده و مشروط بر موارد طلاق نیست! این حق بر گردن زوج بوده و در هر شرایطی لازم است تا پرداخت گردد. در برخی از موارد که درخواست طلاق از سمت زن به سختی پیش می‌رود، با استفاده از اهرم فشار مهریه به وسیله وکیل طلاق از طرف زن می‌توان مراحل طلاق را ساده‌تر کرد. در این باره می‌توانید مقاله حق طلاق بهتر است یا مهریه را مطالعه کنید.

مهم‌ترین نکات درباره فرم درخواست طلاق از طرف زن

زمانی که زن به دنبال آن است که درخواست طلاق بدهد، در یکی از مراحل نیاز به پر کردن فرم طلاق دارد. پر کردن فرم طلاق از طرف زن، مرحله‌ای است که می‌تواند کار را ساده‌تر کرده و مراحل بعدی طلاق را به شکلی راحت‌تر به پیش ببرد. با این حال، لازم است تا برای پر کردن فرم طلاق از طرف زن، نکاتی را بدانید. نکاتی که می‌تواند پر کردن این فرم را به شکل بهتری پیش برده و نتایج قابل توجهی را در مسیر درخواست طلاق از طرف زن رقم بزند. اصلی‌ترین موضوع مطرح شده در این فرم، داشتن یک دلیل موجه و قانع کننده برای قاضی است. در ادامه به برخی از دلایل قانع کننده برای درخواست طلاق از طرف زن در فرم طلاق اشاره خواهیم کرد.
  1. غیبت همسر به مدت چهارسال متوالی و مفقودالاثر بودن وی براساس ماده 1029 و 1023
  2. خودداری کردن شوهر از پرداخت نفقه برای فرد براساس ماده 1129
  3. عسر و حرج زن که به معنای سختی و مشقت برای او بوده و دارای موارد بسیاری است. باید بدانید که این موضوع کاملا از سمت دادگاه مورد بررسی قرار گرفته و با ماده 1130 قانون مدنی در ارتباط است.
  4. شروط 12 گانه طلاق که در ماده 1119 قانون مدنی به صورت دقیق و جزئی ذکر شده است.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

طلاق غیابی روندی است که در صورت مفقودالاثر بودن مرد می‌تواند صورت گیرد. در صورتی که زن بتواند ثابت کند که همسر او 4 سال بدون هیچ‌گونه خبر و نشانه‌ای غایب بوده است و از او هیچ خبر و اطلاعاتی در دسترس قرار ندارد، امکان شرایط طلاق غیابی برای او وجود دارد. این موضوع امری است که از طرف دادگاه مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد و در صورت درست بودن آن، حکم طلاق صادر شده و طلاق برای زن جاری خواهد شد. برای آشنایی بیشتر درباره طلاق غیابی پیشنهاد می‌کنیم مقاله طلاق غیابی خارج از کشور را مطالعه کنید.
طلاق غیابی چیست
طلاق غیابی یکی از روش های درخواست طلاق از طرف زن است

درخواست طلاق از طرف زن و عدم رضایت مرد

از آنجایی که طلاق بدون دلیل از سمت زن ممکن نیست، در صورتی که زن درخواست طلاق بدهد، لازم است تا دلیلی را برای طلاق خود اثبات کند. اثبات یکی از موضوعاتی که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، می‌تواند سبب شود که زن طلاق بگیرد و بتواند شرایط را به نحوی که می‌خواهد به پیش برد. با این حال، در صورتی که هیچ یک از موارد فوق به عنوان دلیل طلاق زن مطرح نشود و نتوان آن‌ها را به اثبات رساند، لازم است تا طلاق به صورت توافقی باشد. اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی به طلاق نباشد، یکی از این دلایل برای طلاق زن لازم است. در صورت اثبات نشدن هیچ یک از این موارد، طلاق گرفتن زن غیرممکن شده و درخواست طلاق از طرف زن به نتیجه خاصی نخواهد رسید. اگر قصد طلاق از طرف زوجه را دارید می توانید مقالات مراحل طلاق از طرف زن و قانون جدید طلاق از طرف زن را نیز مطالعه کنید اما به طور کلی دلایل مورد تایید دادگاه عبارتند از:
  • عدم پرداخت نفقه از سوی همسر به مدت 6 ماه
  • مبتلا بودن زوج به بیماری لاعلاج
  • عسر و حرج زن
  • شوهر زندگی زناشویی را به مدت 6 ماه متوالی بدون عذر موجه ترک کرده باشد.
  • محکوم شدن مرد به مجازات حدی و تعزیری
  • مرد بعد از گذشت 5 سال زندگی نتواند بچه دار شود.
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسرش!
  • در صورت مفقودالاثر شدن زوج به مدت 6 ماه پس از رجوع زوجه به دادگاه (طلاق غیابی)
  • وکالت بلاعزل طلاق داشتن زن

شرایط خواندن صیغه طلاق از طرف زن و حکم شرعی آن

زمانی که تمامی مراحل طلاق انجام شد، برای آن که علاوه بر مراحل قانونی، مراحل شرعی نیز تمام شود و به نتیجه برسد، لازم است تا برای باطل شدن خطبه عقد، خطبه طلاق در بین زن و شوهر جاری شود. با جاری شدن خطبه طلاق، زن و شوهر به یکدیگر نامحرم شده و دیگر به صورت شرعی نیز زن و شوهر محسوب نمی‌شوند. در این شرایط لازم است تا مرد خطبه را با ادبیات ذیل قرائت کند: «زَوجَتِی … طالِقٌ» که لازم است تا در جای خالی اسم زن قرار گیرد. البته لازم به ذکر است که این خطبه به عنوان یک خطبه عربی بوده و ممکن است در صورت عدم قرائت صحیح، مشکلاتی در طلاق طرفین به وجود آید. از همین رو در ماده 1134 قانون مدنی آمده است که این خطبه باید در حضور دو مرد عادل به عنوان شاهد خوانده شود تا صحت و سقم اجرای آن کاملا مورد تایید باشد. به این ترتیب و پس از خوانده شدن خطبه به صورت درست، زن و شهور از لحاظ شرعی نیز از یکدیگر طلاق گرفته و دیگر محرم یکدیگر به حساب نخواهند آمد.

هزینه وکیل برای اجرای مهریه چقدر است؟

همان طور که گفتیم، داشتن وکیل مناسب برای طلاق از طرف زن می تواند مسیر را برای جدا شدن بسیار آسان‌تر کند. هزینه وکیل برای اجرای مهریه نیز به نوع طلاق، شرایط جدایی و پیچیدگی های پرونده مربوط است. هزینه وکیل طلاق به میزان مهریه نیز مربوط می‌شود که البته لازم به ذکر است این هزینه با رضایت هردو دو طرف (متقاضی طلاق و وکیل) مشخص می‌شود. همچنین شما می توانید با مراجعه به صفحه محاسبه آنلاین مهریه از میزان مهریه به نرخ روز باخبر شوید و درباره اقساط مهریه اطلاعات کاملی به دست آورید.

سوالات متداول

  1. طلاق از طرف خانم چطور انجام می‌شود؟
همان‌طور که گفته شد، برای اجرای طلاق از طرف خانم لازم است تا یکی از شرایط بیان شده اثبات شود. در صورت اثبات هریک از این شرایط، دادگاه رای طلاق را صادر کرده و خانم می‌تواند طلاق خود را بگیرد.
  1. وکیل برای طلاق از طرف خانم چه ضرورتی دارد؟
از آنجایی که شرایط درخواست طلاق از طرف خانم کمی سخت و پیچیده است، حضور یک وکیل مشلط به قوانین و مواد قانون مدنی می‌تواند سبب شود تا شرایط طلاق با سرعت بیشتری پیش رفته و طلاق راحت‌تر و با سادگی بیشتری انجام شود.
  1. مدت زمان طلاق از طرف خانم چقدر هست؟
برای این موضوع نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد. این امر کاملا به شرایط اعلام شده در فرم طلاق بستگی داشته و رای دادگاه بر روی آن تاثیر دارد.
  1. هزینه وکیل برای طلاق از طرف زن چقدر است؟
میزان هزینه وکیل طلاق با توجه به تخصص و حرفه وکیل می‌تواند متغیر باشد. نکته ثابتی که در این موضوع وجود دارد، کاهش هزینه‌های تمام شده به کمک وکیل برای درخواست طلاق از طرف زن است.
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
5/5 - (16 امتیاز)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

این مطلب توسط تیم تحریریه دادنیک گردآوری و منتشر شده است.
تیم تحریریه دادنیک روزانه و در جهت افزایش اطلاعات کاربران سایت، مطالب متعددی در زمینه‌های مختلف منتشر می‌نماید.
برای مشاوره با وکیل متخصص می‌توانید با کارشناسان دادنیک در ارتباط باشید.

حق طلاق
حق طلاق
طلاق در استرالیا
طلاق در استرالیا
طلاق غیابی
طلاق غیابی و همه چیز درباره آن
طلاق بدون حضور زوجین
طلاق بدون حضور زوجین

7 پاسخ

  1. سلام من میخوام مهریمو اجرا بذارم. 500 سکه است گفته شده با توجه به میزان مهریه حق الوکاله وکیل مشخص میشه. برای من میشه چقدر؟

    1. دورد
      با مشاورین حقوقی دادنیک تماس بگیرید.

  2. میشه مهریه به اجرا گذاشت اما جدا نشد؟ من نمیخوام طلاق بگیرم که

  3. خاله من نزدیک 7 سال هستش که از شوهرش خبر نداره هرچقدرم برای طلاق پرس و جو کردیم کسی خبری ازش نداشت حتی خونوادش. اگر بخواد در خواست طلاق بده و بصورت غیابی اتفاق بیفته روش به اجرا گذاشتن مهریه ش چطور میشه. ممنون مبشم جواب بدین.

    1. درود
      لطفا با وکلای تیم دادنیک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره رایگان:

ما هم با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)

برای مشاوره رایگان:

ما هم با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)