دادگاه طلاق چند جلسه است؟

دادگاه طلاق چند جلسه است؟

تعداد جلسات دادگاه طلاق متناسب به نوع درخواست زوجین، بنابر آنکه درخواست از طرف کدام یک یا به صورت توافقی انجام شده، متفاوت است. در این مطلب قصد داریم به شرح دادگاه، با توجه به درخواست طلاق از طرف زن، مراحل آن و شرایط طلاق توافقی آن بپردازیم. اگر قصد دارید در این باره اطلاعات کامل و تخصصی به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از کارشناسان دادنیک کمک بگیرید. برای این کار به وب سایت دادنیک مراجعه کرده و از خدمات مشاوره تلفنی رایگان و مشاوره در واتساپ استفاده کنید. قوانین طلاق در ایران با توجه قانون مدنی کشور دارای بندهای متفاوتی است. در واقع این تفاوت به نوع درخواست زوجین مربوط می‌شود.

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی کشور، اختیار طلاق با مرد است. بنابراین در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن مطرح گردد، شرایط کمی پیچیده می‌شود. همچنین قوانین طلاق در خارج از کشور و داخل ایران متفاوت است. با توجه به موارد ذکر شده، خانم‌ها برای ثبت درخواست طلاق بهتر است با وکیل دادگستری مشورت و برای پیش‌برد هر چه بهتر پرونده از تجربیات وی استفاده کنند.

شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی همانطور که از نامش مشخص است، نوعی از طلاق است که زن و شوهر بر سر هر موضوعی به توافق رسیده و تصمیم به جدایی گرفته‌ اند. اما شرایط طلاق توافقی به چه صورت است؟

شرایط توافقی طلاق را زوج و زوجه مشخص می‌کنند. این توافقات شامل مهریه، نفقه زوجه، حضانت فرزند یا فرزندان، جهیزیه و اجرت المثل دوران زوجیت است. بنابراین درباره تمام موارد گفته شده که چالش‌های زیادی برای توافق دارند، باید از طرف زوجین توافق کامل صورت گرفته باشد. در این حالت دادگاه نیز توافق طرفین را پذیرفته و رأی به طلاق می‌دهد.

مراحل طلاق توافقی

تا به اینجا با شرایط طلاق توافقی و دادگاه طلاق آشنا شدید. حال قصد داریم به بررسی مراحل طلاق توافقی بپردازیم. در صورتی که طرفین تصمیم خود را برای درخواست طلاق توافقی گرفته باشند، در مرحله اول متقاضیان باید به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه کنند.

سپس با ارائه مدارک و ثبت درخواست، نسبت به دریافت نوبت اقدام کنند. در نوبت تعیین شده زوجین باید به مراکز مشاوره خانواده یا مرکز غربالگری مراجعه نمایند.

حضور در جلسات اجباری مشاوره خانواده

با توجه به جدیدترین تغییرات قوانین مربوط به طلاق همه افراد پس از درخواست طلاق حتی به صورت توافقی باید اجباراً جلسات مشاوره خانواده را پشت سر بگذارند و سپس از این مراکز گواهی عدم انصراف از طلاق دریافت کنند.

در مرحله بعدی نوبت به ثبت دادخواست طلاق می‌رسد. برای این کار زوجین و یا وکلای آنها به همراه مدارک لازم باید به مراکز خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. مدارک لازم برای ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شامل شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه است.

در ادامه پس از ثبت دادخواست طلاق، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه طلاق باشید. زمان تعیین شده توسط سامانه ثنا و از طریق پیامک به اطلاع طرفین خواهد رسید.

حضور در دادگاه خانواده

گام بعدی حضور زن و شوهر یا وکلای آنها در دادگاه خانواده در روز و ساعت تعیین شده است. پس از آن نوبت به شرکت در جلسه مشاوره دادگاه است.

در این مشاوره در ابتدا هدف سازش طرفین است اما در صورت قطعی بودن تصمیم به طلاق، زوجین نامه ‌ای برای ارائه به دادگاه دریافت خواهند کرد.

اثبات عدم بارداری و مراجعه به آزمایشگاه

یکی از گام‌های نهایی طلاق توافقی اثبات باردار نبودن زوجه است. برای این کار باید به آزمایشگاه مراجعه شود و با توجه به اثبات عدم باردار بودن زن، رأی به طلاق توسط دادگاه صادر می‌شود.

مراجعه به دفتر طلاق

گام آخر مراجعه به دفاتر طلاق است. طرفین پس از رأی دادگاه باید به دفاتر طلاق مراجعه نمایند تا نتیجه این درخواست را رسمی کنند. افراد می‌توانند در تمام این مراحل خودشان حضور نداشته باشند و همه روند دادگاه توسط وکلای ایشان انجام شود.

برای پیدا کردن بهترین وکیل طلاق در تهران و همچنین مشاوره رایگان تلفنی و مشاوره در واتساپ می‌توانید به وب سایت دادنیک مراجعه کنید.

درخواست طلاق از طرف زن

همانطور که پیش تر اشاره شد طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی کشور اختیار طلاق با مرد است. بنابراین در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن مطرح شود، شرایط کمی دشوار خواهد شد.

درخواست طلاق از طرف زن در کشور ما پیچیده ترین نوع طلاق است. بنابراین بهتر است که خانم‌ها برای درخواست طلاق از یک وکیل دادگستری که تجربه کافی در پرونده‌های مشابه را داشته باشد، مشورت بگیرند تا مراحل به حرفه‌ای ترین حالت ممکن پیش برود.

توجه داشته باشید که با توجه به دشواری مطرح شده، در صورتی که زن بتواند مطابق با ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی عسر و حرج خود را اثبات نماید، می‌تواند با درخواست طلاق از طرف زن و صدور «گواهی عدم امکان سازش»، در پرونده طلاق موفق شود.

مراحل طلاق از طرف زن

در ادامه مراحل طلاق از طرف زن به طور کامل شرح داده شده است. زن برای ثبت دادخواست طلاق ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. سپس با ثبت دادخواست طلاق، پرونده او به نزدیک ترین دادگاه محل سکونتش ارجاع داده خواهد شد.

پس از رسیدن پرونده به دادگاه، این مرجع قضایی با توجه به تعدد پرونده‌های در دست، زمانی برای حضور طرفین و رسیدگی به درخواست طلاق تعیین می‌کند. در جلسه دادگاه طلاق، زوجین یا وکلای آنها باید حضور داشته باشند و دفاعیات لازم را ارائه دهند. پس از جلسات متعدد، دادگاه رأی نهایی را صادر خواهد کرد. توجه داشته باشید که با توجه به ادله لازم برای جدا شدن زن و مرد که توسط زن یا وکیل ایشان مطرح می‌شود، تعداد جلسات می‌تواند متفاوت باشد.

حتماً توصیه می‌شود با توجه به پیچیدگی روند دادگاه زمانی که درخواست از طرف زن مطرح می‌شود، با یک وکیل خانواده مشورت کنید.

زن برای ثبت دادخواست طلاق ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. سپس با ثبت دادخواست طلاق، پرونده وی به نزدیک ترین دادگاه محل سکونت وی ارجاع داده خواهد شد.

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

همانطور که اشاره شد در طلاق توافقی طرفین بر سر موضوعی به توافق رسیده‌اند. به همین دلیل دادگاه نیز به این توافق احترام گذاشته و سختگیری‌هایی که برای انواع دیگر طلاق از طرف دادگاه صورت می‌گیرد در این نوع طلاق وجود نخواهد داشت.

از زمان اجباری شدن جلسه مشاوره‌ خانواده پیش از طلاق و تعیین حداقل 45 روز برای دریافت گواهی، زمان طلاق توافقی کمی طولانی تر شده است. اما پس از گذشت 45 روز، افراد می‌توانند مراحل را به ترتیب انجام دهند و طلاق خود را ثبت کنند. در آخر نیز باید بدانید که مدت زمان طلاق در تهران و شهرستان‌های ایران متفاوت است.

نمونه رای طلاق توافقی
نمونه رای دادگاه طلاق توافقی

عوامل موثر در مدت زمان طلاق

عوامل مختلفی هستند که بر مدت زمان طلاق تأثیر مستقیم دارند. اما مهم ترین آن، نوع درخواست طلاق است. برای مثال روند دادگاه در طلاق توافقی زودتر به انتها می‌رسد. اما در صورتی که طلاق از طرف زن باشد، این روند بسیار طولانی تر خواهد شد. هر کدام از ادله‌های پرونده نیز بر زمان دادگاه تأثیرگذار خواهند بود.

مزایای استفاده از وکیل در پرونده طلاق

همانطور که خواندید تعداد جلسات دادگاه طلاق، با توجه به نوع درخواست زوجین متفاوت خواهد بود. در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن باشد، روند دادگاه کمی دشوار خواهد شد.

همچنین در صورت طلاق توافقی باز هم مراحلی همچون حضور در جلسات اجباری مشاوره خانواده، تنظیم توافق نامه و مراحل بسیار دیگری وجود دارد که یک وکیل با داشتن تجربه‌های موفق در پرونده‌های مشابه می‌تواند کمک بسیاری به پیشبرد روند دادگاه داشته باشد. شما برای مشاوره رایگان تلفنی و مشاوره در واتساپ می‌توانید از کارشناسان دادنیک کمک بگیرید.

سوالات متداول

دادگاه طلاق چند جلسه است؟

تعداد جلسات دادگاه طلاق متناسب با نوع درخواست زوجین، بنابر آنکه درخواست از طرف کدام یک یا به صورت توافقی انجام شده، متفاوت است. برای مثال تعداد جلسات طلاق توافقی به نسبت زمانی که درخواست طلاق از طرف زن باشد، کمتر است.

آیا در همه مراحل طلاق، زوجین باید حضور داشته باشند؟

خیر. در صورت داشتن وکیل، طرفین می‌توانند در هیچ کدام از مراحل حضور نداشته باشند.

برای ثبت درخواست طلاق باید به کجا مراجعه کرد؟

برای ثبت درخواست طلاق باید در ابتدا با مدارک لازم (شناسنامه، کارت ملی، عقدنامه) به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
4.7/5 - (12 امتیاز)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

این مطلب توسط تیم تحریریه دادنیک گردآوری و منتشر شده است.
تیم تحریریه دادنیک روزانه و در جهت افزایش اطلاعات کاربران سایت، مطالب متعددی در زمینه‌های مختلف منتشر می‌نماید.
برای مشاوره با وکیل متخصص می‌توانید با کارشناسان دادنیک در ارتباط باشید.

وکیل طلاق توافقی در رشت
وکیل طلاق توافقی در رشت
طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور
حقوق زن در طلاق از طرف مرد چیست؟
حقوق زن در طلاق از طرف مرد
سلب حق طلاق از مرد
سلب حق طلاق از مرد

8 پاسخ

  1. برای طلاق توافقی چند جلسه دادگاه نیازه؟

    1. درود
      اگر به موسسه حقوقی دادنیک اعتماد کنید نیاز به حضور شما در هیچ یک از مراحل نیست.

  2. مرسی از مطالب کاربردی. مشاوره خیلی خوبی هم در زمنیه برای طلاق کجا باید رفت داشتم. یک خانم منو راهنمایی کردن. ممنونم

  3. من ثقد طلاق توافقی دارم و میخام شما وکیل من باشین. رای دادگاه طلاق چقدر طول میکشد
    نیازی هست که حضور داشته باشیم؟

    1. درود
      اگه ما وکیلتون باشیم خیر احتیاجی به حضورتون نیست و ظرف مدت 20 الی 40 روز تمام مراحل انجام می شود.

  4. میشه وکیل شما به جای من و همسرم در دادگاه طلاق حضور پیدا کنه|؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی دادنیک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره رایگان:

ما هم با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)

برای مشاوره رایگان:

ما هم با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)