مدت زمان طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن چقدر طول می کشد؟
در جامعه کنونی بروز چالش‌های مختلفی مانند مسائل اجتماعی و اقتصادی، باعث بالا گرفتن اختلافات بین زوجین شده است. بسیاری به مدت زمان طلاق از طرف زن فکر می‌کنند. شاید به این دلیل که آمار طلاق نیز همراه با گسترش اختلافات افزایش یافته است و زنان در ثبت دادخواست طلاق پیش قدم می‌شوند. این مبحث حقوقی را باید با کمک مشاوران حقوقی و وکلای باتجربه بررسی کرد. زیرا حق طلاق با مرد بوده و درخواست آن از سمت زن، چالش‌های مختلفی را به وجود می‌آورد. بنابراین زنان برای پیگیری دادخواست طلاق خود، احتمالاً مدت زمان نامشخصی را صرف می‌کنند. برای بسیاری این سؤال وجود دارد که زنان چه مدارکی برای ثبت دادخواست طلاق لازم دارند،  چه مدت بعد از ثبت دادخواست آنها، نتیجه صادر خواهد شد و به طور کلی طلاق از طرف زن چقدر طول می کشد؟ در ادامه به این سؤالات می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات کامل‌ تر نیز می‌توانید از راهنمایی مشاورین حقوقی دادنیک بهره‌مند شوید.

درخواست طلاق از طرف زن چگونه است؟

جاری شدن صیغه طلاق برای پایان دادن رسمی به زندگی مشترک زوجین، امری الزامی است. در قانون مدنی ایران، حق طلاق به مرد داده شده اما زن نیز در مواردی می‌تواند درخواست طلاق خود را به تنهایی یا با کمک یک وکیل به ثبت برساند. برای این که به مدت زمان طلاق از طرف زن پی ببریم، بهتر است به نحوه ثبت دادخواست طلاق از سمت زن اشاره کنیم. قانون مدنی در ایران در صورت بروز یکی از شرایط زیر به دادخواست طلاق از طرف زن توجه می‌کند.

اگر زن حق طلاق داشته باشد

طبق ماده 1119 قانون مدنی، زوجین می‌توانند شروطی را که مخالف با مقتضای عقد نباشد، به ثبت برسانند. مرد می‌تواند هنگام عقد یا پس از آن حق وکالت در طلاق را به زن بسپارد. در این صورت ثبت دادخواست طلاق توسط زن و بدون نیاز به حضور، امضاء و اجازه مرد انجام خواهد شد.
داشتن حق طلاق
هنگام عقد یا بعد از آن می توان حق طلاق را به زن سپرد.

مرد مایل یا قادر به پرداخت نفقه نباشد

نفقه یکی از حقوق مالی زن است که مرد باید آن را به موقع پرداخت کند. طبق ماده 1129 قانون مدنی اگر مرد از پرداخت نفقه خودداری کرده یا توانایی مالی برای پرداخت آن را نداشته باشد، زن می‌تواند دادخواست طلاق خود را به تنهایی یا توسط یک وکیل به ثبت برساند. در این شرایط دادگاه مرد را به پرداخت نفقه موظف می‌کند.

یکی از موارد عسر و حرج رخ دهد

گاهی شرایط زندگی به اندازه ای سخت خواهد شد که زن نمی‌تواند آن اوضاع و احوال را تحمل کند. این شرایط عسر و حرج نامیده می‌شود. مواردی که شامل عسر و حرج می‌شوند، عبارتند از:
  • محکومیت قطعی برای حبس بیش از 5 سال مرد
  • اعتیاد زوج به مواد مخدر یا مشروبات الکلی
  • ضرب و شتم یا هر نوع سوء استفاده مستمر مرد
  • ابتلای مرد به بیماری صعب العلاج جسمی و روانی
  • ترک کردن زندگی توسط مرد به مدت 6 ماه پیاپی یا 9 ماه منقطع در طی 1 سال

همسر بیش از 4 سال غیبت داشته باشد

طبق ماده 1029، اگر مردی 4 سال تمام غایب و مفقودالاثر باشد، زن می‌تواند دادخواست طلاق خود را ثبت کند. بر اساس ماده 1023 قانون مدنی نیز دادگاه حکم طلاق را صادر می‌نماید. زن باید 3 بار آگهی در یکی از روزنامه‌های محلی یا روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کند. علاوه بر این باید 1 سال از زمان آخرین آگهی او بگذرد تا حکم طلاق صادر شود. همین تشریفات در مدت زمان طلاق از طرف زن تأثیر چشم گیری دارند.

مدارک لازم برای طلاق از طرف زن

چنانچه زنی با یکی از مسائل فوق رو به رو شود، با داشتن مدارک زیر می‌تواند برای ثبت دادخواست طلاق خود اقدام کند.
  • شناسنامه و کارت ملی زن
  • عقدنامه یا سند ازدواج
  • وکالتنامه وکیل (در صورت سپردن کارها به وکیل)
  • نتایج جلسات مشاوره خانواده
  • گواهی عدم بارداری زن بعد از صدور حکم طلاق
  • گواهی پزشکی قانونی (زنی که ادعا می‌کند باکره است، باید آن را به اثبات برساند)

عوامل مؤثر در زمان طلاق از طرف زن

وقتی زن برای ثبت دادخواست طلاق اقدام می‌کند، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد. مراحل درخواست طلاق از طرف زوجه عبارتند از:
  • ثبت نام در سامانه تصمیم
  • حضور در جلسات مشاوره
  • تنظیم دادخواست طلاق در دادگاه خانواده
  • برگزار شدن جلسه دادرسی
  • فرجام خواهی
  • جاری شدن صیغه طلاق
انجام شدن هر یک از این مراحل به مدت زمان مشخصی نیاز دارد. گاهی درخواست تجدید نظر هر یک از طرفین، باعث طولانی تر شدن مدت زمان طلاق از طرف زن می‌شود. برای مثال، بعد از بررسی درخواست طلاق از طرف زن، هر یکی از طرفین 20 روز مهلت دارند که اعتراض کنند. در مرحله نهایی که حکم صادر می‌شود، هر دو طرف 20 روز زمان دارند که به حکم صادر شده اعتراض کنند و درخواست تجدید نظر خود را به ثبت برسانند.
وکلا با توجه به تجربه‌های مختلف، معتقد هستند که فرآیند طلاق حداقل 1 سال بعد به نتیجه نهایی می‌رسد. هرچند باید انتظار زمان بیشتری را برای بررسی دادخواست طلاق زن داشت.

قانون جدید طلاق از طرف زن

پیش از این تشریفات کمتری برای بررسی درخواست طلاق از طرف زن اجرا می‌شد. اما به موجب قانون جدید طلاق از طرف زن، باید پیش از این که دادخواست به دادگاه برسد، زوجین از طریق سامانه تصمیم از مشاوری وقت گرفته و در جلسات مشاوره خانواده حاضر شوند. همین جلسات باعث افزایش مدت زمان طلاق از سمت زن شده‌ اند.

زمان لازم برای تعیین حقوق زن بعد از طلاق

اختصاص دادن زمان به امور مربوط به تعیین حق و حقوق زن، یکی از دلایلی است که باعث طولانی شدن مدت زمان طلاق از طرف زن می‌شود. مهریه، نفقه، حضانت فرزند و استرداد جهیزیه همان حقوق زن بعد از طلاق هستند که باید تکلیفشان را به طور رسمی مشخص کرد.
زمان لازم برای تعیین حقوق زن بعد از طلاق
تعیین حق و حقوق زن ممکن است باعث طولانی شدن روند طلاق شود.

درخواست طلاق از طرف زن و مهریه

اگر این سؤال برای شما هم وجود دارد که حق طلاق بهتر است یا مهریه؟ باید گفت که شرایط هر زن در تصمیم نهایی او نسبت به حق و حقوقش متفاوت است. گاهی مرد هنگام دادن حق طلاق شرط می‌گذارد که زن مهریه ای دریافت نکند و زن نیز به بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق راضی می‌شود. اما در صورتی که از سمت مرد شرطی هنگام دادن حق طلاق ثبت نشده باشد، یا به طور کلی عاقد در عقدنامه شرطی را درباره عدم پرداخت مهریه وارد نکرده باشد، مرد موظف است که مهریه را پرداخت نماید. هرچند اگر زن باکره باشد، مقدار مهریه نصف خواهد شد. با توجه به شرایط موجود در زندگی هر زوج، تعیین میزان مهریه برای هر درخواست طلاق، به زمان مشخصی نیاز داشته و با دیگران متفاوت خواهد بود. همچنین اگر مرد توانایی پرداخت مهریه به صورت یک جا را نداشته باشد، پرداخت مهریه به صورت اقساطی انجام می شود. زن نیز می تواند با استفاده از وکیل مهریه، از روش‌های مختلف مهریه خود را به اجرا بگذارد. با مطالعه مقاله بهترین روش های به اجرا گذاشتن مهریه می توانید درباره این موضوع اطلاعات کامل تری به دست آورید.

طلاق به تقاضای زوجه و حضانت فرزندان

تعیین و تکلیف درباره حضانت فرزندان نیز مرحله زمان بری محسوب می‌شود. اگر طلاق توافقی انجام شود، حضانت فرزندان بعد از طلاق با تصمیم زوجین تعیین خواهد شد. اما اگر طلاق توافقی نباشد، دادگاه در این باره نظر خواهد داد. بنابراین بسته به شرایط زوجین هنگام طلاق این مقوله زمان مشخصی را به خود اختصاص خواهد داد.

سریع ‌ترین راه طلاق از طرف زن چیست؟

با توجه به آنچه گفتیم، مدت زمان طلاق از طرف زن حداقل یک سال خواهد بود. اما لازم است بدانید که در سه حالت زیر که پیش تر نیز درباره آنها توضیح داده‌ایم، مدت زمان لازم برای طلاق از طرف زن کاهش خواهد یافت.
  • داشتن حق طلاق عقدنامه ای
  • داشتن حق طلاق محضرخانه ای
  • طلاق توافقی
زن با داشتن حق طلاق می‌تواند بدون حضور، امضا و اجازه مرد، درخواست طلاق را ثبت و پیگیری نماید. طلاق توافقی نیز بدون گذراندن جلسات مشاوره خانواده و بدون نیاز به اعتراض و تجدید نظر، باعث تسریع کار می‌شود. بنابراین زن می‌تواند با سرعت بیشتری درخواست طلاق را پیگیری و تمام مراحل را انجام دهد. در این حالت، حکم سازش در سریع ترین زمان به دست زن می‌رسد. به نحوی که در طی 40 روز می‌توان حکم طلاق را دریافت کرد. هرچند در طلاق توافقی این مدت زمان کوتاه تر می‌شود. نیازی به حضور زوجین نیست. زوجین با انتخاب بهترین وکیل طلاق در تهران یا شهرستان و پرداخت هزینه آن وکیل می‌توانند کار را با سرعت بیشتر و دردسر کمتری پیش ببرند. این در حالی است که زوجین نیازی به اثبات عدم سازش با یکدیگر نیز ندارند.
استفاده از سریع ترین روش‌های طلاق باعث می‌شود که کار بدون دردسر انجام شود و در زمان خیلی کوتاه تری حکم طلاق صادر گردد. این در حالی است که دادگاه تمام حق و حقوق زن بعد از طلاق را در نظر می‌گیرد.
با توجه به آنچه که گفتیم، زن می‌تواند در چند حالت دادخواست طلاق را به ثبت برساند. اما با طلاق توافقی، داشتن حق طلاق و یا با بهره‌مندی از خدمات وکیلی مجرب و ماهر، می‌توان مدت زمان طلاق از طرف زن را کاهش داد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر می توانید با کارشناسان حقوقی دادنیک در تماس باشید.

سوالات متداول

  1. شرایط زن برای ثبت دادخواست طلاق چیست؟
داشتن وکالت طلاق، غیبت بیش از 4 سال مرد، برقراری شرایط عسر و حرج و ناتوانی یا عدم تمایل مرد به پرداخت نفقه، از جمله شرایطی هستند که امکان ثبت دادخواست طلاق را برای زن فراهم می‌کنند.
  1. سریع ترین روش‌های درخواست طلاق از طرف زن چیست؟
سریع‌ ترین روش‌های درخواست طلاق، طلاق توافقی و طلاق با داشتن حق طلاق است. در صورت استفاده از مشاوره‌های وکلای باتجربه و ماهر، می‌توان این کارها را با سهولت بیشتر انجام داد.
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
5/5 - (6 امتیاز)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

این مطلب توسط تیم تحریریه دادنیک گردآوری و منتشر شده است.
تیم تحریریه دادنیک روزانه و در جهت افزایش اطلاعات کاربران سایت، مطالب متعددی در زمینه‌های مختلف منتشر می‌نماید.
برای مشاوره با وکیل متخصص می‌توانید با کارشناسان دادنیک در ارتباط باشید.

استرداد جهیزیه قبل از طلاق
استرداد جهیزیه قبل از طلاق
اعتراض به رای طلاق
اعتراض به رای طلاق چگونه است؟
فدیه در طلاق
فدیه در طلاق
بهترین وکیل غرب تهران
بهترین وکیل غرب تهران

14 پاسخ

  1. در کل کمترین مدت برای طلاق خانوما اینه که طرف رو راضی کنن توافقی جداشه

  2. سلام شوهر من چند سالی هست که خونه رو ترک کرده ازش خبری ندارم این مورد مدت زمان طلاق رو کوتاه تر میکنه؟

    1. درود
      باید شرایطتون بررسی بشه. با مشاورین تیم دادنیک تماس بگیرید.

  3. سلام شوهر من اعتیاد شدید داره شما نوشتین جزو موارد عسرو حرج به حساب میاد میخواستم بدونم مدت زمان طلاق رو برای من کمتر میکنه یا نه؟ ممنون

    1. درود
      بله البته پروسه قانونی باید طی بشه.

  4. سلام حق طلاق دارم فقط مدت زمان طلاق خیلی برام مهمه. یک تایم دقیق به من بگید.
    شهنوازی هستم.

  5. اینطور که پیداست مدت زمان طلاقی که از طرف زن هست خیلی طولانیه برای من که حق طلاق ندارم راه حل بهتری دارید؟

    1. درود
      با مشاورین تیم دادنیک تماش بگیرید راهنماییتون میکنند.

      1. سلام خسته نباشید . من حق طلاق دارم چقدر طول می‌کشه برای جداییم

        1. درود
          با مشاورین تیم دادنیک تماس برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره رایگان:

ما هم با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)

برای مشاوره رایگان:

ما هم با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)