دریافت عدم سوء پیشینه خارج از کشور

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

در این مقاله قرار است درباره دریافت گواهی عدم سوپیشینه ایرانیان خارج ازکشور توضیح دهیم. معمولا این گواهی را برای امور استخدام‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اما به صورت کلی ممکن است مورد نیاز افراد برای امور مختلف شود.

در صورتی که درباره صدور گواهی عدم سوء پیشینه سفارت ایران و سامانه میخک عدم سوء پیشینه به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادنیک در ارتباط باشید.

گواهی عدم سوء پیشینه چیست؟

گواهی عدم سوپیشینه در واقع اثبات می‌کند که آیا اشخاص در گذشته مرتکب جرایم قضایی شده‌اند یا خیر؟ بر اساس ماده 25 قانون مجازات اسلامی که در ادامه عنوان می‌کنیم سوپیشینه شامل موارد زیر می‌شود:

  • محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند.
  • هفت سال در محکومیت به مجازاتهای سلب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

تبصره ۱: در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌رسد مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات

نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

ایرانیان داخل کشور در گذشته این گواهی را از دفتر پلیس +10 دریافت می‌کردند و به این صورت بود که باید با مدارک شناسایی به این مرکز مراجعه می‌کردند و فرم مربوط به درخواست این گواهی را کامل کرده و گواهی را دریافت می‌کردند.

امروزه باید برای درخواست این گواهی از طریق سامانه ثنا که متعلق به قوه قضاییه هست، اقدام کنند. برای این کار باید در این سامانه ثبت نام و به قسمت دریافت گواهی عدم سوپیشینه مراجعه کنند اطلاعات مربوطه را وارد و درخواست خود را ثبت کنند.

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ایرانیان خارج از کشور

اما موضوع اصلی مقاله ما درباره گواهی عدم سوپیشینه ایرانیان خارج ازکشور است. اینکه این افراد از چه طریقی می‌توانند این گواهی را دریافت کنند. در گذشته ایرانیان مقیم خارج از کشور باید به سفارت ایران در کشوری که در آن ساکن بودند مراجعه و درخواست خود را ثبت می‌کردند. اما امروزه با راه اندازی سامانه میخک (مدیریت یک‌پارچه خدمات کنسولگری) انجام این امور راحت شده است.

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ایرانیان خارج ازکشور

ثبت نام میخک

برای ثبت نام در سامانه میخک باید ابتدا اسم سایت مخک را در مرورگر خود جستجو کنید. بعد از ورود به سامانه باید اطلاعات هویتی خود (مانند کدملی، شماره و سریال شناسنامه، تاریخ تولد، نام پدر و…) و همچنین اطلاعات محل سکونت (آدرس، کد پستی، کشور و شهری که در آن ساکن هستید) و اطلاعات تماس (موبایل و تلفن ثابت) را وارد کنید. بعد از تکمیل ثبت نام می‌توانید از کلیه امور حقوقی و کنسولگری قابل انجام از طریق این سامانه اقدامات لازم را انجام دهید.

گواهی عدم سوء پیشینه ایرانیان خارج ازکشور

بعد از ثبت نام در سامانه میخک باید وارد قسمت امور سجلات شوید. در این قسمت شما می‌توانید اموری مانند ثبت ازدواج، ثبت طلاق، درخواست شناسامه، درخواست ترجمه و ثبت گواهی فوت، درخواست ترجمه و ثبت گواهی ولادت و همچنین درخواست گواهی عدم سوپیشینه را داشته باشید.

بعد از انتخاب گزینه مورد نظر، وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید سفارت ایران را در کشوری که در آن ساکن هستید انتخاب کنید. بعد از انتخاب سفارت باید مشخصات فردی خود شامل نام و نام خانوادگی لاتین، نام خانوادگی قبلی، اسم مستعار، شماره شناسنامه، محل و تاریخ تولد، مجل صدور، جنسیت، ملیت، وضعیت تاهل، نام پدر و مادر خود را وارد کنید.

سپس اطلاعات مربوط به گذرنامه خود که شامل موارد زیر است را وارد سامانه کنید.

  • شماره گذرنامه
  • تاریخ و محل صدور
  • محل اقامت
  • مدت اقامت
  • تاریخ و محل آخرین خروج
  • علت اقامت
  • علت درخواست
  • سابقه فقدان سابقه جعل
  • خروج غیر مجاز
  • نحوه دریافت اقامت دائم (خانواده، کار، پناهندگی، تحصیل و همسر)

در قسمت بعد باید اطلاعات مربوط به تحصیل و اشتغال خود را وارد کنید. محل تحصیل در ایران و خارج، شغل، درآمد و شغل پدر شامل مواردی است که باید آن را کامل کنید. سپس باید اطلاعات همسر و فرزندان خود را وارد کنید و به صورت کامل اطلاعات محل سکونت خود در ایران و خارج از ایران را تکمیل کنید.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه

  • عکس پرسنلی فرد خدمت گیرنده
  • تصویر صفحه اول شناسنامه
  • گدرنامه خدمت گیرنده
  • کارت ملی خدمت گیرنده
  • کارت/ برگ/ ویزای اقامت خدمت گیرنده

موارد گفته شده برای دریافت این گواهی از طریق سامانه میخک بود. اگر قصد دریافت این گواهی به صورت حضوری را دارید باید به سفارت مراجعه کنید. علاوه بر مدارک گفته شده باید رسید پرداخت دریافت این گواهی، تعدادی عکس سه در چهار و دو سری فتوکپی از مدارک گفته شده را نیز همراه خود داشته باشید.

هزینه و مدت زمان انجام کار

هزینه دریافت گواهی عدم سوپیشینه ایرانیان خارج ازکشور در سال 1401 به روش درخواست گواهی بستگی دارد. بسته به این که درخواست گواهی عدم سوء پیشینه حضوری و یا اینترنتی باشد، هزینه آن متفاوت است.

مدت زمان گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه در گذشته حدود 7 الی 10 روز زمان می‌برد. اما امروزه از طریق سامانه ثنا می‌توان در مدت زمان حدود 3 روز گواهی عدم سوء پیشینه را دریافت کرد.

مدت زمان گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه

اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه ایرانیان خارج ازکشور

به صورت کلی مدت اعتبار این گواهی 6 ماه است و این مدت برای ایرانیان داخل و خارج از کشور صدق می‌کند. بعد از 6 ماه اگر مجدد به استفاده این گواهی بود باید از ابتدا برای دریافت آن اقدام شود.

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه میخک

برای صدور گواهی از روش های زیر می‌توانید اقدام کنید.

مراجعه حضوری

پس از تکمیل درخواست خود در سامانه میخک به همراه مدارک زیر، شخصاً جهت ارائه درخواست خود و انجام انگشت‌نگاری دیجیتال به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایید:

  • تکمیل درخواست گواهی عدم سوء پیشینه، ذیل مجموعه امور سجالت، در سامانه میخک
  • تکمیل پرسشنامه امور کنسولی فرم 001
  • اصل گذرنامه معتبر
  • اصل شناسنامه عکس‌دار جمهوری اسلامی ایران
  • اصل کارت ملی
  • هزینه طبق اطلاعیه 600 هزینه گواهی عدم سوء پیشینه و هزینه انگشت نگاری دیجیتال
  • هزینه پست جهت ارسال برگه عدم سوء پیشینه پس از صدور طبق فرم 600 مراجعه غیر حضوری

پستی

تنها در صورت قادر نبودن به مراجعه حضوری، مدارک زیر را از طریق پست به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در ………. ارسال نمایید:

  • ارسال رسید درخواست دریافتی پس از تکمیل درخواست گواهی عدم سوء پیشینه، ذیل مجموعه امور سجالت، در سامانه میخک
  • تکمیل پرسشنامه امور کنسولی فرم 001
  • تصویر رنگی از صفحه اول گذرنامه معتبر ایرانی
  • تصویر رنگی از کلیه صفحات شناسنامه عکس‌دار جمهوری اسلامی ایران
  • تصویر رنگی کارت ملی
  • تعداد 2 نسخه کارت انگشت نگاری واضح، صحیح، با رعایت کامل نکات فنی
  • دو قطعه عکس
  • هزینه طبق اطلاعیه 600
  • هزینه پست جهت ارسال برگه عدم سوء پیشینه پس از صدور طبق فرم 6

جمع بندی

همان‌طور که توضیح دادیم، برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه می‌توانید از طریق سامانه میخک و یا حضوری اقدام کنید. در صورتی که درباره صدور گواهی عدم سوء پیشینه به اطلاعات بیش‌تری نیاز دارید با کارشناسان حقوقی دادنیک در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا می توان به صورت اینترنتی گواهی سوء پیشینه گرفت؟

بله؛ به صورت اینترنتی می‌توانید از طریق سامانه میخک برای گرفتن گواهی عدم سو پیشینه اقدام کنید.

مدت زمان دریافت گواهی عدم سوء چقدر است؟

مدت زمان گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه در گذشته حدود 7 الی 10 روز زمان می‌برد. اما امروزه از طریق سامانه ثنا و میخک می‌توان در مدت زمان حدود 3 روز گواهی عدم سوء پیشینه را دریافت کرد.

دادنیک چیست؟

دادنیک یک موسسه حقوقی است که خدمات حقوقی خانواده مانند انواع طلاق، انحصار وراثت، خدمات مربوط به کنسولگری و… را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌دهد.

آیا امکان برگزار جلسه آنلاین با وکیل وجود دارد؟

بله. در صورتی که در شهر و یا کشورهای دیگر سکونت دارید و یا به دلیل مشغله کاری امکان حضور در دفتر را ندارید، می‌توانید جهت تنظیم جلسه آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، به واتس‌اپ دادنیک پیام دهید.

چگونه به دادنیک اعتماد کنیم؟

وکلای موسسه دادنیک (یا همکاران ما در موسسه دادنیک) وکیل پایه یک دادگستری هستند و دارای پروانه وکالت فعال در کانون وکلا می‌باشند. ضمن اینکه قرارداد فی مابین موکل و وکلای دادنیک در سامانه ثنا که متعلق به قوه قضاییه است، تنظیم و ثبت می‌شود. که قابل پیگیری توسط وکیل و موکل می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
5/5 - (5 امتیاز)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

این مطلب توسط تیم تحریریه دادنیک گردآوری و منتشر شده است.
تیم تحریریه دادنیک روزانه و در جهت افزایش اطلاعات کاربران سایت، مطالب متعددی در زمینه‌های مختلف منتشر می‌نماید.
برای مشاوره با وکیل متخصص می‌توانید با کارشناسان دادنیک در ارتباط باشید.

سامانه میخک بحرین
سامانه میخک بحرین
دریافت کد رهگیری از سامانه میخک
دریافت کد رهگیری از سامانه میخک
سامانه میخک استانبول
سامانه میخک استانبول
سامانه میخک انگلیس
سامانه میخک انگلیس

11 پاسخ

  1. سلام من نیاز به گواهی عدم سو پیشینه دارم خارج از ایران زندگی میکنم اما برای ثبت نام میخک به مشکل خوردم. میتونید انجام بدین؟

    1. دورد
      بله
      با مشاورین حقوقی دادنیک تماس بگیرید.

  2. سلام گواهی عدم سوپیشینه از ایران دارم. الان آمریکا زندگی میکنم. قابل تمدید هست یا باید دوباره اقدام بکنم؟

  3. وقت بخیر برای دریافت گواهی عدم سو پیشینه خارج از کشور کشورهای خاصی تعریف شدن برا ی این خدمات یا خیر؟ من ساکن مالزی هستم.

  4. سلام من برای گرفتن گواهی عدم سو پیشینه در سامانه میخک ثبت نام کردم و به سفارت ایران در لندن رفتم و انگشت نگاری شدم چقدر زمان لازم دارد تا گواهی انلاین رو دریافت کنم

  5. من آمریکا هستم و گواهی عدم سوپیشینه از ایران دارم. قابل تمدید هست یا باید مجدد اقدام کنم؟

    1. درود
      اگر بیش از 6 ماه از تاریخ گواهی گذشته، باید مجدد اقدام کنید.

  6. سلام. ممنون میشم اگه در مورد زمان تقریبی صدور گواهی بعد از ثبت در سامانه اطلاعات بدین؟ از سامانه میخک اقدام کردم. سفارت آنکارا انگشت نگاری و ثبت کردم .

    1. سلام، وقت شما بخیر
      4 الی 6 هفته زمان می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *