طلاق بدون حضور زوجین

طلاق بدون حضور زوجین

برخی مواقع زوجین نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در جلسات طلاق و مراحل جدایی حضور داشته باشند. در چنین حالتی باید گفت طلاق بدون حضور زوجین امکان‌پذیر است اما شرایط ویژه و خاصی دارد. در واقع اگر زوج نخواهد در مراحل جدایی حضور داشته باشد باید به زوجه وکالت در طلاق بدهد یا خانم خودش حق طلاق داشته باشد و برای جدایی اقدام کند. اگر زوجه در جلسات حاضر نباشد، آقا می‌تواند با پرداخت کامل حق و حقوق خانم روند جدایی را بدون حضور خانم پیش برد. ناگفته نماند حق طلاق، وکالت در طلاق یا جدایی بدون حضور زن، تمام این مراحل و شرایط تحت قوانین خاصی قابل‌اجرا هستند که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم. در صورتی که قصد دارید بدون حضور همسر خود برای جدایی اقدام کنید یا دوست ندارید طی مراحل طلاق در دادگاه حضور داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای موسسه حقوقی دادنیک مشورت کنید و اطلاعات لازم را از آنها بگیرید.  

طلاق توافقی بدون حضور زوجین

همان‌طور که می‌دانید طی طلاق توافقی خانم و آقا در مورد تمام مسائل و حق و حقوق حاضر، به توافق کامل می‌رسند. از این‌رو بعد از اینکه خانم و آقا به توافق رسیدند، لازم نیست برای طلاق خود در دادگاه حضور داشته باشند. بنابراین طلاق توافقی بدون حضور زوجین نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

نکته مهم این است که اگر خانم و آقا بخواهند روند جدایی خود را بدون حضور داشتن در دادگاه به پایان برسانند، باید وکیلی را به عنوان نماینده اصلی خود انتخاب کنند. توصیه می‌کنیم برای سریع‌تر انجام شدن روند طلاق در صورت عدم حضور خودتان از کمک وکیل طلاق توافقی استفاده کنید.

برخی از وکلا به صورت تخصصی بر روی طلاق توافقی کار می‌کنند و می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن گواهی طلاق شما را دریافت کنند. برای انتخاب وکیل مورد نظر خود می‌توانید از کارشناسان موسسه حقوقی دادنیک نیز کمک بگیرید. در نظر داشته باشید وکلا به توافقنامه طلاق توافقی شما نیاز دارند و در ادامه یک وکالتنامه نیز تنظیم می‌شود.

مدارک لازم برای طلاق بدون حضور زوجین

با وجود این که حضور زوجین همیشه برای ثبت طلاق الزامی نیست، باید مدارک خاص و ضروری را برای ثبت طلاق بدون حضور زوجین ارائه داد. در ادامه توضیح می‌دهیم برای طلاق توافقی چه مدارکی نیاز است:

  •       اصل عقد نامه یا کپی آن
  •       اصل شناسنامه آقا
  •       اصل شناسنامه خانم
  •       رونوشتی از کارت ملی‌‌های زوج و زوجه
  •       ارائه وکالتنامه محضری اگر خانم وکالت در طلاق یا حق طلاق دارد
  •       توافقنامه طلاق توافقی در صورتی که خانم و آقا به صورت توافقی از یکدیگر جدا می‌شوند
  •       گواهی عدم بارداری خانم (در نظر داشته باشید این گواهی باید از پزشکی قانونی و مراکز معتبر صادر شود)
  •       در صورتی که طلاق در دوران عقد و بدون حضور آنها انجام می‌شود، باید گواهی بکارت خانم نیز به دادگاه تسلیم شود
  •       گواهی عدم امکان سازش 

وکیل طلاق توافقی

اگر قصد ندارید در جلسات و مراحل طلاق خود شرکت کنید و می‌خواهید به صورت توافقی از همسر خود جدا شوید، می‌توانید از کمک وکیل طلاق توافقی بهره‌مند شوید. با انتخاب یک وکیل برای طلاق، می‌توانید این فرد را به عنوان نماینده رسمی خود در دادگاه معرفی کنید تا طی مراحل طلاق در دادگاه حضور داشته باشد.

ناگفته نماند اگر وکیل شما تجربه کافی در طلاق توافقی نداشته باشد یا وکیل طلاق توافقی مجربی را انتخاب نکنید، روند طلاق توافقی شما طولانی می‌شود. حتی ممکن است روند جدایی براساس توافقات ذکر شده نیز پیش نرود. بنابراین به طور حتم باید در انتخاب وکیل طلاق توافقی خود دقت زیادی به خرج دهید.

طلاق ایرانیان خارج از کشور بدون حضور در ایران

بسیاری از ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند بر این تصور هستند که برای ثبت طلاق ایرانی خود باید به کشور ایران سفر کنند. در صورتی که طلاق ایرانی بدون حضور زوجین در ایران نیز قابل‌انجام است. در واقع خانم و آقا بعد از اینکه طلاق خود را براساس قوانین کشور محل سکونتشان ثبت کردند، با کمک سامانه ثنا و سامانه میخک می‌توانند برای ادامه روند طلاق دست به کار شوند.

با ثبت‌نام در سامانه میخک، خانم و آقا می‌توانند مدارک هویتی خود را بارگذاری کنند. سپس کد رهگیری بگیرند و برای احراز هویت به سفارت ایران در کشور محل سکونت خود مراجعه کنند. به طور کلی زوجین مستقر در کشور خارجی می‌توانند اطلاعات وکیل خود را در این سامانه‌ها قرار دهند و برای دریافت وکالتنامه درخواست بفرستند.

بعد از بررسی کارشناسان مربوطه وکالتنامه‌ای برای طلاق ایرانی زوجین ساکن در وزارت امور خارجه قابل دریافت است. وکیل به عنوان نماینده رسمی زوجین می‌تواند مراحل جدایی آنها را پیش برد و در آخر گواهی طلاق صادر شده را از طریق پست برای زوجین ارسال کند.

مهریه در طلاق بدون حضور زوجین

 طی طلاق بدون حضور زوجین نیز مهریه یا باید به طور کامل پرداخت شود، ابرا گردد، یا زوجین در مورد آن به توافق برسند. بنابراین وضعیت مهریه در طلاق بدون حضور زوجین نیز باید قبل از تکمیل شدن روند طلاق مشخص شود. قبل از اینکه مراحل طلاق انجام شود خانم و آقا در مورد پرداخت و دریافت مهریه به توافق می‌رسند.

فراموش نکنید از آنجایی که روند این نوع طلاق بدون حضور خانم و آقا انجام می‌شود، بهتر است تکلیف تمام حق و حقوق از قبل معین شود. در واقع توافقنامه رسمی زوجین وضعیت نهایی مهریه را نشان می‌دهد. ممکن است خانم بخشی از مهریه خود را ببخشد و بخشی دیگر را از آقا مطالبه کند.

حضانت فرزندان در طلاق

طی مراحل طلاق حضانت فرزند نیز به 3 صورت قابل‌انجام است.

  •       فرزندان تا 7 سالگی تحت حضانت مادر خود هستند
  •       فرزندان بعد از 7 سالگی تحت حضانت پدر خود خواهند بود
  •       فرزند دختر 9 ساله و فرزند پسر 15 ساله می‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد که با کدام یک از والدینش زندگی کند

طی طلاق بدون حضور زوجین پدر و مادر می‌توانند قبل از اجرای مراحل جدایی، برای حضانت فرزندان نیز به توافق برسند. زوجین می‌توانند با توجه به نفع کودک خود و با توجه به شرایطی که هر یک از آنها دارند، برای حضانت فرزند خود تصمیم بگیرند.

طلاق بدون حضور زوجین
طلاق بدون حضور زوجین

ثبت طلاق بدون حضور زوجین

در صورتی که قصد دارید بدون حضور در مراحل طلاق، جدایی خود را به ثبت برسانید، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  •       به صورت اینترنتی و از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی دادخواست خود را ثبت کنید
  •       از دفاتر خدمات قضایی کد رهگیری خود را به ثبت برسانید
  •       شعبه و دادگاه موردنظر خود را تعیین کنید
  •       به شعبه مورد نظر سر بزنید
  •       با کمک وکیل خود مراحل را پشت سر بگذارید

در آخر برای ثبت نهایی طلاق خود زوجین باید به دفترخانه مراجعه کنند. البته با داشتن وکیل انجام این روند خیلی سریع‌تر و راحت‌تر  پیش می‌رود. در ضمن مدت زمان کمتری طول می‌کشد. با کمک کارشناسان موسسه حقوقی دادنیک وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

طلاق بدون حضور خانم

در صورتی که خانم نخواهد در مراحل و روند طلاق خود حضور داشته باشد، کافی است وکالتنامه‌ای در مورد انجام امور طلاق در اختیار همسرش بگذارد. همچنین می‌تواند با انتخاب یک وکیل ماهر و خبره روند طلاق را بدون حضور در دادگاه انجام دهد. توجه داشته باشد حتی در صورت عدم حضور زوجه در مراحل طلاق، آقا باید به حق و حقوق خانم احترام بگذارد.

طلاق بدون حضور آقا

برای طلاق بدون حضور زوج 2 راه پیش‌رو داریم:

  •   خانم وکالت در طلاق یا حق طلاق داشته باشد. یعنی آقا به او اجازه داده باشد تا با انتخاب یک وکیل رسمی به عنوان نماینده، مراحل طلاق را پیش برد. البته این وکالت در طلاق باید دارای شرایط خاصی باشد. برای مثال حق توکیل به غیر به خانم داده شود. بلاعزل باشد و فرجام‌خواهی نیز تحت کنترل خانم قرار بگیرد.
  •   در حالت دوم اگر خانم به دادگاه ثابت کند که آقا یکی از شروط 12 گانه ازدواج را رعایت نکرده است، حکم طلاق می‌تواند بدون حضور آقا نیز ثبت شود. 
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

این مطلب توسط تیم تحریریه دادنیک گردآوری و منتشر شده است.
تیم تحریریه دادنیک روزانه و در جهت افزایش اطلاعات کاربران سایت، مطالب متعددی در زمینه‌های مختلف منتشر می‌نماید.
برای مشاوره با وکیل متخصص می‌توانید با کارشناسان دادنیک در ارتباط باشید.

طلاق با داشتن بچه
طلاق با داشتن بچه
طلاق در دوران عقد
مراحل و شرایط طلاق در دوران عقد
طلاق به علت سوء رفتار شوهر
طلاق به علت سوء رفتار شوهر
راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا
راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا

14 پاسخ

  1. سلام وقت همگی بخیر
    خواستم تشکر کنم از خدمات ارزنده دادنیک. تمام مراحل طلاقم بدون حضور من و آقا انجام شد در حالی که اهواز بودم. متشکرم

  2. سلام طلاق بدون حضور زوجین در تمامی مراحل هست یا برای رسیدگی در دادگاه باید حضور پیدا کرد؟ عاطفه میری

  3. سلام من حق طلاق دارم میتونم وکالت بدم و بدون حضور زوجین طلاقم انجام بشه؟

    1. درود
      خیر در طلاق توافقی از طریق موسسه ما هم ممکن هست.

  4. برای طلاق بدون حضور زوجین باید اول میخک ثبت نام کنم یا با شما ارتباط بگیرم. خوشپسند هستم از کانادا

    1. درود
      ابتدا در سامانه میخک ثبت نام کنید.

    1. درود
      با مشاورین تیم دادنیک تماس بگیرید راهنماییتون میکنن.

  5. واقعا طلاق بدون حضور زوجین میشه؟ همسر من واقعا سرش شلوغه و نمی تونه بیاد.موردی با طلاق نداره ولی وقتشو نداه اصلا.

    1. وقت بخر
      قطعا که در بعضی از مراحل باید حضور داشته باشن
      اما بیشتر مراحل بدون حضور زوجین و به کمک وکیلشون قابل انجام هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره رایگان:

ما هم با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)

برای مشاوره رایگان:

ما هم با حوصله پاسخگوی شما هستیم :)